Samsun
+3...+13° C

SSB TV

Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

 

FacebookMySpaceTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvine

BAŞKAN • Teşekkür ediyorum Sayın Yönetim Kurulu Başkanı.

Burada, bir noktayı, Genel Kurul üyesi olarak tavzih etmek istiyorum. Dün tam yarım saate mal oldu bana. Zannediyorum, 2000 yılında alınan kararın yanlış olarak kaleme alınmasından oldu.

Bakın, şimdi okuyorum: "Sosyal hizmetlerden yararlanan üyelerin kar paylarına bu hizmetlerden yararlandıkları oranda yansıtılmasına ilişkin... " Burada özne yok; ne yansıtılacak? Sayın Yönetim Kurulu Başkanı okurken şöyle ifade ettiler: "Üyelerin kar paylarının bu hizmetlerden yararlandıkları oranda yansıtılmasına" dediler. Bu sefer de nereye yansıtılacağı meydanda değil. Mühendis Binbaşımız -bağışlasın, ismini hatırlayamadım- "yararlandıkları oranda menfi olarak yansıtılmasına" dedi ki, zannederim o; yani, bundan yararlanmışsa, kar paylarının o oranda azaltılarak yararlandırılması diye o bu sene düzeltilirse, o geçen seneki hata giderilmiş olur.

Şimdi, bu önemli konuda eğer Genel Kuruldan söz almak isteyen varsa, söz vereceğim.

Buyurun efendim.

KORG. A. HURŞİT TOLON • Komutanım, Genel Kurulun Değerli Üyeleri;

Biraz önce, Binbaşımız, geçen sene alınan karar doğrultusundaki incelemeye ait düşüncelerini dile getirdi ve bilahare da, Sayın Yönetim Kurulu Başkanımız açıklama yaptılar.

Ancak, benim anladığım şekliyle, ileride alınacak kararlar doğrultusunda üyelerin her birine -tabii, bu bir varsayım ve bir temenni- birer konut yapılabilmesi düşünülse dahi, geçecek zaman içerisinde yapılmış olan incelemenin ortaya koyduğu bir gerçek var. On yıllık bir zaman içerisinde Kurum'un sosyal hizmetlerinden yararlanmamış bir üyeye, her iki ki, bir tanesi Vakıfbank sayesinde dışarı çıkarılmıştır Kurum kaynaklarından yararlanmış üyelerin tahmil ettiği yük 349 milyon Türk Lirası. Şimdi, bunu 3 misline katlasaydık, Silahlı Kuvvetlere katılmış ve 31 yıllık hizmetini tamamlayarak ayrılmak üzere olan bir albayımız için, 3 misliyle, bugünkü rakamlarla, herhalde, Binbaşım, 349 milyon Türk Lirası demek yerine, 1 milyar Türk Lirası diyecekti.

Bu kayıp, onun kar payından 1 milyar Türk Lirası olarak ifade edilebilir ki, esasen, bu, nominal bir değerdir, artarak, yıllara sari olarak, daha da büyük rakamlara baliğ olması lazım.

Bu işin esprisi, kanaatimce, bir tarafta Kurum'un imkanlarından yararlanan üye ile -ki, önerge öyledir- yararlanmayan üye arasındaki bireysel eşitliği sağlamaktır. Evin yapılması olayı, kanaatimce, ayrı bir konudur. Ancak, o gerçekleşene kadar, geçmiş yıllarda düşünülmüş, o sebeple de üzerinde inceleme yapılması talep edilmiş bu hususun, bu Genel Kurulda, Genel Kurulun sayın üyelerinin uygun görmesi halinde karara bağlanmak suretiyle, karar verilmek suretiyle, bu eşitliğin sağlanıp sağlanmayacağı hususunun açıklığa kavuşturulması gerektiği inancındayım.

HV.PER.KUR.YB. BASRi ARSLAN· Sayın Komutanım, Genel Kurulun Sayın Üyeleri;

ikitelli arazisinin değerlendirilmesine ilişkin hazırlanan inceleme Raporu Genel Kurulun ön çalışmalarda bulunan üyeleri tarafından değerlendirilmiştir.

Bu değerlendirmeye ilişkin sonucu arz etmeden önce, OYAK üyelerinin yıllardır süregelen konut sorununa ilişkin bazı tespit ve değerlendirmeler ile yeni konut politikasının nasıl olması gerektiğine ilişkin görüşleri arz edeceğim.

OYAK Genel Kurulları, Kurum'un kurulduğu 1961 yılından bugüne kadar toplam 850 adet karar üretmiştir.

Alınan bu kararlar konularına göre analiz edildiğinde görülmektedir ki, karar sayılarına göre ilk beş sırayı;

-         Konut işlemleri,

-         iştirakler,

-         Borç verme,

-         Bütçe, Plan, Program,

-         Temsilciler Kurulu, Genel Kurul, Denetim Kurulu, Yönetim Kurulu

İle ilgili kararlar almaktadır.

Bunları yüzde olarak bir grafik üzerinde görmek istediğimizde ise, yansıda arz edildiği gibi, bugüne kadar üretilen kararların % 22'sinin konutla ilgili konulardan oluştuğunu görüyoruz. Bu tablo bize şunu ifade etmektedir: Konut sorunu, OYAK'ın kuruluşundan beri yapılan Genel Kurul Toplantılarının en ağırlıklı gündem maddesi olarak görüşülmekte, üyelerin ise, çözülmesi gereken en önemli sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır.

Bu sonuç, yansıda arz edilen şu rakamlarla da desteklenmektedir. Şöyle ki: Kurum, kuruluşundan itibaren, bugüne kadar toplam 274,584 üyeye sahip olmuş ve bu üyelerin sadece 72,892'si konut kredilerinden yararlana bilmiştir. Yüzde ile ifade etmek gerekirse, toplam üyelerin % 26'sı konutla ilgili imkânlardan yararlanabilmiştir. Kurumun yaptığı konutlardan yararlanan üyeler ise, toplam üye sayısının sadece % 11 'ini oluşturmaktadır.

Bu tespitler, Binbaşı KILIÇ'ın takdiminde de belirtildiği gibi, OYAK'ın yeni bir konut politikası oluşturmasını zorunlu kılmaktadır.

OYAK'ın mevcut konut politikasıyla üyelerinin eşitlik prensibine uygun olarak birer konut sahibi olmalarını sağlamak, bugünkü ekonomik koşullarda mümkün görülmemektedir. Mevcut politika, hem Kurum kaynaklarının konut kredisi kullanmayan üyeler aleyhine kullanılmasına hem de personelin güç koşullar altında konut sahibi olmasına neden olmaktadır; zira, 2000 yılı için konut kredisi olarak verilen 10 milyar Türk Lirası, Bayındırlık ve İskan Bakanlığının yapı yaklaşık maliyeti birim fiyatlarına göre 100 metrekarelik bir dairenin ancak yarısını karşılayabilmektedir ve bu kredinin adı "konut kredisi" olmasına rağmen, yaygın olarak konut edinme amacı dışında kullanılmaktadır.

Fakat, Genel Kurulun ön çalışmaları esnasında, üyeler, somut bir hedef belirlenmeden de bu kredinin kullanımının kaldırılması modeline haklı olarak karşı çıkmaktadırlar. Bu durumda, Kurum, konut sorunun çözümünde, üyelerin birikimini esas alan, bireysel eşitlikten ödün vermeyen ve gerçekleştirilebilir konut edindirme modelleri geliştirmelidir. Kurum, yapacağı modellemede, Konut Ön Biriktirim Sistemi'nde olduğu gibi, belli bir yılın sonunda üye birikimlerini dikkate alarak, kaç metrelik bir konutun yüzde kaçını üyeye verebileceğini; eğer, Konut On Biriktirim Sis­temine üye ise, bu sahip olma oranının ne kadar artacağını; bu da yetmezse, üyenin ne kadar katkıda bulunması gerektiğini üyeye söyleyebilmelidir.

Bu gerçekleştirildiği takdirde, görevdeki personelin konut kredisi kullanımı esnasında ona Kurum tarafından bir alternatif konut edinme modeli sunulması ve beklediği takdirde nasıl bir konuta sahip olacağını bilmesi sağlanmış olacaktır.

Bu yaklaşım, yine Konut Ön Biriktirim Sistemi'nde olduğu gibi, üyenin süre sonunda ne olacağını bilmesi nedeniyle sisteme güvenini artıracak ve konuta sahip olabileceğini bildiği için, OYAK konutundan almayı kendi iradesiyle isteyebilecektir.

Bu durum, Kurum kaynağının, konut kredisi nedeniyle zamanından önce Kurum'dan çıkmasını önleyecek; Kurum daha büyük miktarlardaki nakdi değerlendirme imkanı bulacağından, üyelerin neması olumlu yönde etkilenecek; Konut Ön Biriktirim Sistemine ilgi artacak ve Kurum 'un mevcut konut edindirme sistemi nedeniyle üye üzerindeki olumsuz imajı değişebilecektir.

Bu görüşü, yakında öneriye çıkarılarak 688 konutluk Eryaman Konut Projesinin ödeme tablosu da desteklemektedir. Eryaman konutlarından 117 ve 118 metrekarelik olan (8), (C) tiplerinin peşin fiyatı ki, en yüksek olanı- 63 milyar 460 milyon Türk Lirası, 87 metrekarelik (A) tiplerinin en düşüğü ise 36 milyar 548 milyon liradır. Taksitli fiyatlarına bakıldığında, (B) ve (C) tipleri 76 milyara, (A) tipleri ise 45 milyara mal olmaktadır.

(B), (C) tipi konutlar taksitle alınmak istendiğinde, ortalama taksit 750 milyon, (A) tipi konutun ise 350 milyon Türk Lirasıdır. Taksitler başlamadan önce (8), (C) tipi konutlarda peşinat 24 milyar ile 19,5 milyar arasında, (A) tipi konutlarda ise 13 milyar 250 milyon lira ile 9 milyar 750 milyon Türk Lirası arasında değişmektedir.

Ayrıca, kaynakmaliyet farkı da, en fazla 20 milyar 583 milyon, en az 11 milyar 873 milyon olarak belirlenmiştir.

Arz ettiğim rakamlar üzerinden, üyelerin, mevcut konut sisteminde ve içinde bulunduğumuz ekonomik şartlarda konut sahibi olup olamayacaklarını takdirlerinize sunuyorum.

Oysa, memnuniyetle müşahede ediyoruz ki, OYAK Genel Müdürlüğü Teşkilatı, görev değişikliğinden sonra aldığı tedbirlerle, Kurum maddi varlığını özellikle plasmanlarda çok iyi değerlendirmiş ve öngörüleriyle, Kurum nakitlerinin çok iyi bir seviyeye çıkmasını sağlamıştır.

Kurum Yönetimi'nin başarısını devam ettirmesi ve 15. yılda verilen konut kredisi çıkışlarının ertelenmesi ve daha büyük fonları değerlendirerek bu başarısını tekrarlaması halinde, Yönetim'ce belirlenecek bir yılda, üyelerin emeklilik yardımının, bir konutu alabilecek seviyelere getirebileceği değerlendirilmektedir. Zira, 15. hizmet yılında konut kredisi kullanma hakkını elde etmiş olan üye, mevcut maaşının artış oranını da dikkate alarak, konut kredisini kullanmaya cesaret edememekte, etse bile, konut alamadığı için, amaç dışı kullanmaktadır.

Takdimimin başında da arz ettiğim gibi, bugüne kadar konut kredisini kullanma hakkını kazananlardan bu krediyi kullanma oranı % 26.5 gibi bir orandır; diğer bir ifadeyle,yaklaşık hak sahibi her 4 kişiden ancak 1 'i Kurum kaynak­larını kullanarak ev sahibi olmayı deneyebilmektedir. Bu durum, Kurum'un, üyelerine, konut edindirme konusunda daha fazlasını yapabilecekken, üyelerin konut kredisini yeterince birikim olmadan çekmesi ve amaç dışı yaygın kullanım nedeniyle kaynak kaybına sebep olmaktadır.

Sayın Komutanım, Genel Kurulun Sayın Üyeleri;

Kurum'un mevcut konut politikasının, üye personelin bireysel eşitlik prensibi çerçevesinde konut sahibi olmasına imkan vermediği ve amaca hizmet etmediği görülmektedir. Bu nedenle, Kurum, mevcut politikası yerine, şimdi arz edeceğim konut edindirme politikasını benimsemelidir.

  1. a) Uygun büyüklükte 'arsa temin edebilecek büyük şehirlerde, şehir merkezi dışında ucuz arsalar temin edilmeli,
  2. b) Arsaları temini müteakip, kısa sürede, müstakil tip konutları da içeren uydu kent projeleri yapılmalı,
  3. c) Uydu kent projesi için, öncelikle dış finansman kaynağı araştırılmalı,
  4. d) Yönetim tarafından yapılacak çalışma sonunda belirlenecek belirli bir hizmet yılı esas alınarak, üyelerin birikimleriyle bir konut sahibi olmaları sağlanmalı,
  5. e) Belirli bir hizmet yılı esas alındığında, üyeliği en az olan üyelere, üretilen konutlardan, bedelini peşin ödemek kaydıyla, konut edinme imkânı verilmeli,
  6. f) Belirlenen yılda üye birikiminin yetersiz kalması durumunda, Konut Ön Biriktirim Sistemi gibi birikim sağlayacak yeni enstrümanlar geliştirilmeli. (Örneğin, OYAK Portföy Yönetimi tarafından yönlendirilecek belirli bir miktar nakit tasarrufu gibi)

Sonuç olarak;

Mevcut konut edindirme politikasının yetersiz kalışı nedeniyle, gelinen bu noktada, yapılan çalışmalar neticesinde önerilen yeni politikanın, Kurum üyelerini, Yönetimin belirleyeceği bir yılda konut sahibi yapabileceği değerlendirilmektedir.

Komutanım, arz ettiğim bu yeni konut edindirme politikası doğrultusunda ikitelli arazisiyle ilgili inceleme Raporu değerlendirildiğinde, ikitelli arazisinin yeni konut politikası için iyi bir örnek olabileceği; projenin büyüklüğü nedeniyle, arsa üzerinde inşa edilecek konut, ticari, sosyal, sağlık, eğitim, rekreasyon ve benzeri tesislerin ve altyapı inşaatlarının, eğer, dış kaynak bulunursa, tamamının OYAK tarafından yapılmasının; kaynak bulunamadığı takdirde, bazılarının OYAK tarafından, bazılarının da oluşturulacak ortaklıklar tarafından (yönetim OYAK'ta olmak kaydıyla) yapılmasının, yapılacak konutların mümkün olan en fazla oranda OYAK üyeleri için, geri kalanının da, dış kaynak bulunmadığı takdirde, dolaylı finansman sağlamak amacına yönelik olarak rayiç fiyatla piyasaya satılmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir.

Arz ederim. 

Devam Edecek...



Çevrimiçi Ziyaretçi

16724 ziyaretçi ve 0 üye çevrimiçi

Köşe Yazarı



Son Köşe Yazısı

Köşe Yazarı



ANKET

Oyak çalışanlarından memnunmusunuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK'ta yolsuzluk yapılıyor mu?
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK nemasından memnunmusunuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK yatırımlarından memnunmusnuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy: