Samsun
+3...+13° C

SSB TV

Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

 

FacebookMySpaceTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvine

Bu bağlamda, yıl içinde bazı iştiraklerde üst düzey yönetim değişikliği yoluna gidildiği görülmüştür.

Ayrıca, zarar eden iştiraklerden biri olan ENTAŞ yatırım portföyünden çıkarılmış, hizmet sektöründe ise "OYAK Güvenlik Anonim Şirketi" adıyla yeni bir iştirak yatırımın­da bulunulmuştur.

Kurum'un 2000 yılı Gelir ve Gider Tablosu incelendiğin­de, toplam giderlerin toplam gelirlere oranının bir önceki yıl O/o 2.5 iken, O/o 3.8'e yükseldiği, buna bağlı olarak kar rakamının toplam gelirlere oranının ise O/o 97.5'ten O/o 96.2'ye düştüğü tespit edilmiştir.

Toplam giderlerin toplam gelirler içindeki oransal büyüklüğü düşük olmakla birlikte, giderlerde azami tasarrufun yapılabilmesi için gerekli özenin gösterilmesinde yarar görülmektedir. Çeşitli dönemlerde gündeme gelen, üyelerin ve yöneticilerin şikayetlerine neden olan, Genel Kurullarca dikkat çekilen; ancak, çeşitli nedenlerle kalıcı bir çözüme kavuşturulamayan, Kurum'dan büyük fon çıkışına sebep olarak Kurum'un diğer sosyal hizmetlerini, gelir amaçlı yatırımla­rını ve gelirlerini olumsuz etkileyen borç verme hizmetinin bir banka fonlarının açık kredi şeklinde kullandırılması suretiyle yerine getirilmesi esasına dayalı olarak OYAK ile Vakıfbank arasında 17 Temmuz 2000 tarihinde bir protokol imzalanmıştır.

Bu gelişme, Kurum'dan fon çıkışını önemli ölçüde azaltmış olduğu için, olumlu olarak değerlendirilmektedir.

Benzeri uygulamaların, diğer fon çıkışlarını azaltacak şe­kilde araştırılmasında yarar görülmektedir.

Sürekli değişen ve artan üye beklentilerine daha yüksek kalite ve etkinlikte karşılama ve yatırımlarda verimlilik ve karlılığı yükseltme amacına yönelik olarak, OYAK Genel Müdürlüğü yeniden yapılandırılmıştır.

Yeni yapılanmada, Kurum faaliyetlerinin üye odaklı ve yeni proje geliştirici nitelikte olması hedeflenmiş, örgüt yapısının daha dengeli ve yalın olması, değişime açık ve es­nek olması, günümüz yönetim prensiplerine uyumlu olması ve tecrübe ve bilgi birikiminden yararlanmaya dayalı olması sağlanmaya çalışılmıştır.

Örgüt yapılanmasıyla birlikte, birtakım atamalar ve görevden almalar sonucu personel üzerinde oluşan tedirginlik, son zamanlarda azalmış olmasına rağmen, tamamen giderilememiştir. Bu hassasiyetin dikkate alınmasında yarar görülmektedir. 2000 yılında, Kurum'un diğer faaliyetlerinden Konut Ön Biriktirim Fonu ile Bağışa Dayalı Emekli Geliri Sisteminin üyelerine yüksek oranda getiriler sağladığı tespit edilmiştir.

Bu sistemlerde, sosyal hizmetlerin olmaması, riski az getirisi yüksek alanlarda değerlendirilmeleri sonucunda, Konut On Biriktirim Fonunun O/o 61.8; Bağışa Dayalı Emeklilik Geliri Sisteminin ise yıllık ortalama 100.7 ve 2000 yılı Aralık ayında ise O/o 71.6 oranında nema sağladıkları tespit edilmiştir.

Üyelerin kolay konut edinmesini sağlayacak olan Konut Ön Biriktirim Fonu'na ilişkin Kurum'ca yapılan tanıtım fa­aliyetlerine ve askeri okullardan son sınıf öğrencilerine başvuru formunun verilmesi işlemine devam edilmesinde yarar görülmektedir.

Hükümetin 2000 yılı ekonomik hedefleri doğrultusunda enflasyonu indirmek ve reel ekonomiye ulaşma programı doğrultusunda para piyasalarında yaşanan gelişmeler neticesinde, özellikle kredi faiz oranlarındaki gelişmelerin Kurum'ca yakından izlendiği, değişmelere ve dalgalanmalara cevap verebilecek idari ve mali olanaklara sahip olduğu gözlenmiştir.

Bu doğrultuda, Genel Kurul'un, nema hedefini belirlerken, ekonomideki gelişmeleri göz önünde bulundurması uygun mütalaa edilmektedir.

Kurum'un 2000 yılı faaliyetleri, 205 sayılı Yasaya, Genel Kurul kararlarına, Yönetim Kurulu kararlarına, yönetmeliklere ve diğer mevzuata uygun olarak yürütülmüştür. Yapılan incelemelerde, Kurum'un Yapılan işler Raporu, Bilanço, Kar ve Zarar Hesaplarının mevzuata uygun olarak düzenlendiği, muhasebe kayıtlarının bunlara uygun olduğu, yıl sonu envanter tespitlerinin muhasebe kayıtlarına uyum sağladığı görülmüştür.

Yönetim Kurulu, 2000 yılında, Denetleme Kurulu'nun da katıldığı 25 adet toplantı yaparak, toplam 66 adet karar almıştır.

Kararlar, gereklere uygun, gerçekçi ve yansız bir şekilde alınmakta ve aynen tutanaklara geçirilmektedir.

Alınan kararların Genel Müdürlükçe uygulamaya konulduğu Denetleme Kurulu tarafından da tespit edilmiştir.

27 Mayıs 2000 tarihinde toplanan Kurum'un 40. Olağan Genel Kurulunda 13 adet karar alınmış, 6 adet temennide bulunulmuştur.

Genel Kurul'da alınan kararları takvim itibariyle yerine getirmek için gerekli çalışmaların yapıldığı ve sürekli izlendiği, 2001 yılındaki 41. Genel Kurul gündemine alınması istenilen kararların ve temennilerin Genel Kurul gündemi­ne alındığı görülmüştür.

  1. Genel Kurul'un 2 No'lu kararı doğrultusunda, Yönetim Kurulu, 7 No'lu Kararıyla, Kurum'un uzman bir dış ba­ğımsız denetim kuruluşuna denettirilmesine karar vermiş olup, uluslararası alanda faaliyet gösteren Arthur Anderson Aktif Analiz Anonim Şirketi ile 2000 yılı Eylül ayında Bağımsız Dış Denetim Sözleşmesi imzalanmıştır.

2000 yılına ilişkin Yönetim Kurulu'nca Genel Kurul'a sunulan Kurum Ticari ve Aktuaryel Bilançolarının, KarZarar Hesaplarının kabulü ile Yönetim Kurulunun ibra edilmesini Denetleme Kurulu olarak arz ve talep ederiz. Arz ederim efendim.

BAŞKAN - Sayın Amiral Feyyaz ÖĞÜTÇÜ arkadaşımıza teşekkür ediyorum.

Bilindiği gibi, 2000 yılı Bilanço, Kar Zarar Hesabı, Yapılan işler Raporu, Aktuaryel Rapor ve şimdi dinlediğiniz Denetleme Kurulu Raporu takdim edilmiş bulunuyor.

Raporlar üzerinde söz isteyen arkadaşlarımıza konuşma imkanı tanıyacağız; ancak, bu arada, Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu'na, olabilecek konuşmalarda cevabı ge­rektiren hususlar olacağı düşünülerek, onları bir yere kaydetmelerini, cevap vermek üzere not etmelerini rica ede­ceğim.

Ayrıca, gerek Yönetim Kurulu Başkanı gerek Denetleme Kurulu üyesi tarafından geniş açıklamalar yapıldı. Zamanı iyi kullanmamız bakımından, bu hususların üzerindeki konuşmaların, kısa, öz, maksadı ifade edecek şekilde, tek­rarlardan kaçınarak yapılmasını söz alacak arkadaşlarım­dan özellikle rica ediyorum.

Bu konuda Albay Tuncay ŞALLI söz istemiştir. Buyurun Sayın ŞALLI.

MLY.ALB. TUNCAY ŞALLI  Sayın Başkan, Sayın Komutanım, Genel Kurulun Değerli Uyeleri;

Ordu Yardımlaşma Kurumu'nun 41. Genel Kurulu olarak, 2000 yılının Bilançoları, Kar Zarar Hesapları, Yapılan işler Raporları ile 2000 yılı Aktuaryel Raporu incelenmiş­tir.

Şimdi, sizlere, ortaya çıkardığımız inceleme ve değerlendirmeleri arz edeceğim.

2000 yılında 551.5 trilyon Türk Lirası'na ulaşan Kurum varlığımız, bir önceki yıla göre % 59.2 artış göstermiş, enflasyon oranı % 39, büyüme oranı ise % 20.2 olmuştur.

Gelir amaçlı yatırımların Kurum varlığı içerisindeki payı 1999 yılında% 43.24; 2000 yılında ise% 49.4 olarak gerçekleşmiştir.

Bu durum, iştiraklerin Kurum varlığı içerisinde önemli bir yere sahip olduğunun göstergesidir. Yıllar itibariyle varlık kalemleri incelendiğinde, enflasyon oranı üzerinde reel bir artış sağlanmıştır. 2000 yılındaki konjonktüre! hareketler ve belirsizlikler dikkate alındığında, hedeflenen ve gerçekleşen rakamlar, OYAK'ın kaynaklarının etkin, rasyonel ve dengeli bir biçimde kullanıldığının göstergesi olarak değerlendirilmiştir.

2000 yılında OYAK Kurum ticari karı, bir önceki yıla göre % 15.6 artışla 164.2 trilyon Türk Lirası olarak gerçekleşmiştir.

OYAK Kurum karını oluşturan kalemlerden en önemlisi, gelir amaçlı yatırım gelirleridir.

Gelir amaçlı yatırım gelirlerinden plasman gelirlerinin yıllar itibariyle seyri tabloda sunulmuştur. 1998 yılında 34,2 trilyon Türk Lirası, 1999 yılında 77,4trilyon Türk Lirası olarak gerçekleşen plasman gelirleri, 2000 yılında, bir önceki yıla göre % 1,7 olarak artmış ve 78, 7 Türk Lirasına ulaşmıştır. Her ne kadar, elde edilen plasman gelirleri bir önceki yı­lın seviyesinde ise de, Hükümetin uyguladığı ekonomik politikalar sonucunda faiz oranları bir önceki yıla göre yarı yarıya düşmesine rağmen, sosyal hizmetlerden ve diğer faaliyetlerden sağlanan tasarrufla plasman miktarı artırıla­rak, plasman gelirlerinin programın çok üzerinde gerçekleşmesi nedeniyle, bir önceki yılın başarısı yakalanmıştır.

Kurum karına etki eden gelir amaçlı yatırımlardan iştirak gelirlerinin yıllar itibariyle seyri tabloda sunulmuştur. OYAK iştirak gelirleri, 2000 yılında, bir önceki yıla göre % 70.9 oranında artarak 57.1 trilyon Türk Lirasına ulaşmıştır. 2000 yılında, Kurum'a, bir önceki yıla göre % 53,5'Iik bir artışla toplam 401,3 trilyon Türk Lirası tutarında bir na­kit girişi gerçekleşmiştir.

Bu artışın;

% 39.9'u olan 159 trilyon 967 milyar Türk Lirası işletme kaynaklarından,

% 28.2'si olan 113 trilyon 338 milyar Türk Lirası geçen yıldan devreden hazır değerlerden,

% 13.3'0 olan 53 trilyon 220 milyar Türk Lirası yasal kaynaklardan,

% 12.8'i olan 51 trilyon 267 milyar Türk Lirası geri dönüşlerdenoluşmaktadır.

% 5.8 oranındaki 23,5 trilyon Türk Lirasının ise;

% 1.?'si konut inşaat kaynaklarından,

% 01 'i çeşitli kaynaklardan,

% 3.3'0 ise hisse senedi satışlarından

% 00.8'i gayrimenkul ve arsa satışlarından oluşturmaktadır. 2000 yılında nakit çıkışı 1999 yılına göre % 53.5 oranında artışla toplam 401.3 trilyon Türk Lirası olarak gerçekleşmiştir.

Nakit çıkışı, yasal yardımlar, işletme giderleri, sosyal hizmetler, gelir amaçlı yatırımlar gibi çeşitli harcama kalemlerinden oluşmaktadır.

Söz konusu kalemlerin tutarları ve gerçekleşme oranları yansıda sunulmuştur.

Nakit çıkışında, gelir amaçlı yatırımlar% 47.8'Iik oranla 191. 7 trilyon Türk Lirası olarak birinci sırada yer almakta olup, gelir amaçlı yatırımlar kaleminin toplam harcamalar içerisinde birinci sırada gerçekleşmesi, OYAK'ın büyümeye ve yatırımlara verdiği önemin bir göstergesidir.

Nakit çıkışında sosyal hizmetlerin payının, 1999 yılında 66.9 trilyon Türk Lirasıyla% 25.6 iken, 2000 yılında 46.9

trilyon Türk Lirasıyla% 11,7 oranında düştüğü görülmektedir. Bu düşüşün nedeni, aidata esas maaşın 3 katı Limitli Borç Verme Hizmetinin Vakıfbank aracılığıyla gerçekleştirilmesidir.

Sosyal hizmetlerin OYAK dışı kaynaklarla sağlanması olumlu olarak değerlendirilmektedir.

Uygulanmakta olan sosyal hizmetlerin, Ordu Yardımlaş­ma Kurumu'nun bir sosyal güvenlik kuruluşu olması ve üyelerine sağladığı faydalar nedeniyle devam etmesi ve OYAK dışından kaynakların artırılarak sürmesini desteklemekteyiz. Diğer önemli bir harcama kalemi ise, % 10.6 payla 42.6 trilyon Türk Lirası olarak gerçekleşen yasal yardımlardır.

Geçen yıldan devreden hazır değerler tutarı ise, % 28.2'Iik payla 113.3 trilyon Türk Lirasıdır.

Aktuaryel kar, OYAK Grubu'nun net varlığına o yıla ait iştirak kar payları ve Ordu Pazarları karının eklenmesi ve matematik rezervinin; yani, üyelerden sağlanan tasarruf primleri, teknik faiz, ek yardımlar ve emekli üyeler kar paylarının çıkarılmasından meydana gelmektedir.

DEVAM EDECEK...



Çevrimiçi Ziyaretçi

16718 ziyaretçi ve 0 üye çevrimiçi

Köşe Yazarı



Son Köşe Yazısı

Köşe Yazarı



ANKET

Oyak çalışanlarından memnunmusunuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK'ta yolsuzluk yapılıyor mu?
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK nemasından memnunmusunuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK yatırımlarından memnunmusnuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy: