Samsun
+3...+13° C

SSB TV

Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

 

FacebookMySpaceTwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvine

2000 yılı Kasım ayında yaşanan ekonomik istikrarsızlık sonucunda, 2001 yılı Şubat ayında patlayan ve halen devam eden kriz neticesinde, makro ekonomik hedefler ve temel ekonomik büyüklükler açısından Türkiye belirsiz bir ortama girmiştir.

Piyasaların henüz oturmadığı bu belirsizlik ortamında yapılacak bütçelerin gerçekçi sonuçlar vermesi beklenemez. Ancak, artık gerçekçiliğini yitirdiği bilinen varsayımlarla hazırlanan 2001 yılı Çalışma Programı ve Bütçesi, temel kalemlerin oransal büyüklüklerini göstermesi, ana yakla­şımları ihtiva etmesi ve üyelerimize olan yükümlülükleri­mizi göstermesi açısından önem arz etmektedir.

Gelişmelerin sürekli takip edilerek, makro ekonomik hedeflerde oluşabilecek yeni durumlar ve bilgiler çerçevesinde revize edilecek olan 2001 yılı Çalışma Programı ve Büt­çesinin ana prensipleri ve verdiği mesajlar açısından değerlendirilmesi gerekmektedir.

Bu bakımdan, 2001 yılı Nakit Bütçesi'nin sosyal hizmet harcamaları kapsamında yer alan borç verme hizmetlerine 8.7 trilyon lira, konut kredilerine 21.9 trilyon lira, konut arsaları ve konut inşaatlarına 34.1 trilyon lira kaynak tahsis edilmiştir.

Halen ülke ekonomisinin içinde bulunduğu belirsizlik, döviz, Türk Lirası ve faiz piyasalarının sağlıklı bir işleyişe kavuşmaması, sosyal hizmetlerde uygulanacak faizler konusunda sıkıntılar yaratmaktadır.

Bilindiği üzere, şu an itibariyle borç verme faizleri, aida­ta esas maaşın 2 katı borç 6 ay vade için % 3, 9-12 ay vade için aylık % 3.5'tir.

Sizlere sunulan 8 No'lu Rapor çerçevesinde, sosyal hizmet faiz ve diğer koşullarının belirlenmesinde Yönetim Kurulumuzun ve Genel Müdürlükçe ortaya konulan seçeneklerin değerlendirilmesinin uygun olacağı kanısındayız. Bu girişten sonra, konut kredisinin 1.5.2001 tarihinden itibaren 12.5 milyar lira olması, Kıbrıs'ta görev yapan üyelerimiz için Ordu Pazarı mal kredisi limitinin 1.5.2001 tarihinden itibaren 1.5 milyar lira olarak benimsenmesi, Genel Kurul'un takdirlerine bağlı olarak öngörülmüştür.

Çalışma Programı ve Bütçesi'nde belirtildiği üzere, Ankara Eryaman'da üyelerimiz için konut inşaatlarına bu yıl başlanacaktır.

Bu konutları ve ödeme koşullarını tanıtıcı broşürler hazırlanmış ve üyelere gönderilmiştir.

Eryaman 1. Etapta, 688 konut, 100 metrekarenin altında ve üstünde olmak üzere iki alternatifli olarak üyelere sunulmaktadır.

iştiraklerimiz:

Kurum iştiraklerinin 2001 yılı sonunda vergi öncesi kar hedefleri toplam 248.5 trilyon Türk Lirası olarak öngörül­müştür. 2001 yılında iştiraklerimizin bu karlarından iştirak oranımız çerçevesinde Kurum'umuza düşecek temettü tutarının 73.1 trilyon lira olması beklenmektedir.

2001 yılı ana hedeflerimizi;

Üyelerimize olan yasal ve sosya1 yardım sorumlulukları­mızı aksatmadan ve üyelerimizin beklentilerini ön plana alan içerik ve hizmet kalitesi doğrultusunda yerine getirmek,

Mevcut iştiraklerimizi güçlendirerek ve azami verimlilikte çalıştırarak en yüksek kar payını sağlamak,

Nakit fonlarımızı en uygun sermaye piyasası araçlarında değerlendirerek azami kazanç sağlamak,

Yeni oluşan trendler doğrultusunda verimli iş sahalarına ilişkin olarak araştırmalar yapmak, uygun görüldüğü takdirde yatırım yapmak,

Ekonominin sağlayacağı yeni imkanlardan, fırsatlardan, oluşumlardan yararlanarak Kurum'u güçlendirmek, üyelerine çok daha tatminkar olanaklar sağlayacak düzeye çıkarmak,

Teşkil etmektedir.

Kurum gelirlerini artırmak ve yeni yatırımlara kaynak sağlamak için, portföy işletmeciliğinin geliştirilerek devam ettirilmesi planlarımız arasındadır.

Değerli Üyeler;

Her yıl bu konuşmamın son cümlelerini, öngörülerimizin gerçekleşmesi halinde yıl sonu enflasyonu rakamının ne olabileceğini belirtmeye ve buna dayanarak, nema oranımıza ait hedeflerimizi arz etmeye ayırıyordum.

içinde bulunduğumuz kriz ve süregelen belirsizlik orta­mında bunun gerçekçi olmayacağı açıktır.

Bununla birlikte, Yönetimin ve bütün Kurum çalışanlarının çabalarının, Kurum varlığının reel bazda büyütülmesine ve üyelerimize oldukça yüksek çıkacağı değerlendirilirken enflasyonun üstünde nema sağlanmasına yoğunlaşacağını belirtmek isterim.

Genel Kurulda alınacak yol gösterici, yapıcı, rasyonel kararlarla, Kurum'un daha da ileriye gideceğine inanmaktayız. Üyelerimize, bireysel eşitlik ilkesi çerçevesinde daha fazla ve daha yararlı hizmetler yapmak hedefimizdir. Şahsım ve OYAK Yönetimi adına, Genel Kurula çalışmalarında başarılar diler; saygılar sunarım.

Teşekkür ederim efendim.

BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Başkan

Yönetim Kurulu Başkanı Emekli Korgeneral Selçuk SAKA 'nın konuşmasını dinlediniz. Gündemimizin 5. maddesine geçiyoruz.

GÜNDEM MADDESi 5 : 2000 yılı Bilanço, Kar-Zarar Hesabı, Yapılan işler Raporu, Aktuaryel Rapor ile Denetleme Kurulu Raporunun sunulması, görüşülmesi.

BAŞKAN - Raporlann okunmamasıyla ilgili bir önerge var; okutuyorum: 2001 Yılı 41. Olağan Genel Kurul Divan Başkanlığına

Önerge No: 3

Yeni gündemin 5. maddesi gereğince, 2000 yılı Bilanço, Kar ve Zarar Hesabı, Yapılan işler Raporu ve 2000 yılı Aktuaryel Raporu toplantı öncesinde tüm Genel Kurul üyelerine gönderilmiş ve incelenmiş olup, raporlar hakkında yapılacak eleştirilere yeterli zamanın ayrılabilmesini temin amacıyla, anılan ra­porların okunmamasını,

Arz ve teklif ederiz.

BAŞKAN - Sayın Mustafa KUZU ve arkadaşlarının ra­porlann okunmamasıyla ilgili önergesini dinlediniz.

Bu önergeyle ilgili söz isteyen arkadaşımız var mı? Yok.

Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler ... Etme­yenler. .. Raporlann okunmaması şeklindeki önerge kabul edilmiştir.

2000 yılı Bilanço, Kar-Zarar Hesabı, Yapılan işler Rapo­ru, Aktuaryel Raporun sunulması sonrası Denetleme Ku­rulu Raporu sonuçlan huzurlarınızda okunacaktır.

Denetleme Kurulunun Raporunu Tuğamiral Sayın Feyyaz ÖĞÜTÇÜ sunacaklardır.

Buyurun.

DENETLEME KURULU ÜYESi TUĞA. A. FEYYAZ ÖĞÜTÇÜ - Sayın Bakanım, Sayın Kara Kuvvetleri komutanım, Sayın Komutanlarım, Genel Kurulun Değerli Üyeleri; Ordu Yardımlaşma Kurumu ve iştiraklerinin 2000 yılı faaliyetleri sonucunda hazırlanan mali ve aktuaryel tablola!, 205 sayılı Kurum Yasası, yürürlükteki Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlan ve yönetmelikler çerçevesinde belge ve kayıtlar üzerinde incelenmiş, değerlendirmeler ve varılan sonuçlar Denetleme Kurulu Raporunda ayrıntılı olarak açıklanmış ve görüşlerinize sunulmuştur.

Şimdi, hazırlamış olduğumuz Denetleme Kurulu Raporunun bir özetini sunmak istiyorum.

Kurum'un mali büyüklüğünün ilk önemli göstergesi olarak Kurum net varlığı bir önceki yıla göre % 59.2 oranın­da artarak 551 trilyon 519 milyar liraya ulaşmıştır. iştirakleriyle birlikte değerlendirildiğinde, Kurum'un, önemli bir ekonomik gücü elinde tuttuğu görülmektedir.

  1. Genel Kurula 386 trilyon 243 milyar lira olarak su­nulan ve Genel Kurul kararlarının etkisiyle 373 trilyon 446 milyar lira olarak belirlenen Kurum 2000 yılı Nakit Bütçesi, % 7.5 oranında artış ve 27 trilyon 873 milyar lira fazlayla 401 trilyon 320 milyar lira olarak gerçekleşmiştir.

Nakit Bütçesindeki sapma O/o 15'in altında olduğu için, Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı gerekmemiştir.

2000 yılı içinde üçer aylık dönemler itibariyle nakit ha­reketleri incelendiğinde, bütün dönemlerde nakit fazlalarının oluştuğu ve bu nakit değerlerin, ekonomik koşulların elverdiği alanlarda değerlendirilerek, faiz gelirlerinin sağ­landığı görülmüştür.

1999 yılından devreden 113 trilyon 338 milyar lira dö­nem başı fon, yıl içinde oluşan ilave 94 trilyon 586 milyar lira fonla birlikte, yıl sonunda 207 trilyon 925 milyar Türk Lirası'na ulaşarak 2001 yılına devretmiştir.

Kurum'un 2000 yılı Mali ve Aktuaryel Raporlarına göre oransal analizler yapılmış, likidite ve finansal yapı oranlarının sağlıklı bir yapıya işaret ettiği tespit edilmiştir.

Mali karlılık oranlarında bir önceki yıla göre görülen dü­şüşler ise, 2000 yılında uygulanan Ekonomik İstikrar Programı paralelinde enflasyonun düşme eğilimi içinde olmasıyla birlikte düşünüldüğünde, Denetleme Kurulu tarafından makul karşılanmıştır.

Kurum, niteliği itibariyle ek bir sosyal güvenlik kuruluşu olduğu için, bazı oransal göstergelerin ticari ve sanayi kuruluşlarınınkinden farklı değerlerde olması doğaldır. Bu sebeple, Kurum'un üye birikimlerini yüksek düzeylerde nemalandırma hedefi doğrultusunda, nema oranı üzerinde ayrı bir önemle durulmuştur. Kurum'un 2000 yılı faaliyetleri sonucunda oluşan aktuaryel karın tamamının dağıtılmasına karar verilmesi durumunda, nema oranı O/o 55,4 olmaktadır.

Kurum'un üye birikimlerine yansıttığı O/o 55,4 nema ora­nı, O/o 39 oranındaki tüketici fiyat endeksi enflasyonuyla karşılaştırıldığında, üye birikimlerine, enflasyonun 16,4 puan üzerinde bir gelir sağladığı görülmektedir.

40.Genel Kurulun Kurum'a vermiş olduğu tüketici fiyat endeksi veya toptan eşya fiyat endeksinden yüksek olanına +20 puan nema hedefine ulaşılamamış olmakla birlikte, üye birikimleri yine de enflasyon oranının üzerinde nemalandırılarak, değer olarak büyütülmüştür.

Kurum net varlığının da bir ifadesi olan öz kaynaklarda ki artış O/o 59.2'dir. Yine, bu artışın, O/o 39 oranındaki enflas­yonun 20.2 puan üzerinde olduğu tespit edilmiştir.

Bu durum, Kurum varlığının, dolayısıyla, üye birikimlerinin enflasyona karşı korunduğunun ayrı bir ifadesidir.

2000 yılı Aktuaryel Bilançosu'na giren 2000 yılı iştirak temettü tutarının tahakkukları geçen yıla göre O/o 43.5 ora­nında, 2000 yılı Ticari Bilançosuna giren 1999 yılına ait iştirak temettüleri ise bir önceki yıla göre O/o 70.8 oranında artmıştır. Ekonomide yaşanacak olumsuzluklardan olabildiğince az etkilenmek ve riski yaymak amacına yönelik olarak sektörel çeşitlendirmeye dayalı yatırım politikası çerçevesinde oluşturulan iştirak portföyünün 2000 yılı ortalama rantabi­litesi O/o 59.7 olup, bu oran, O/o 39 oranındaki 2000 yılı tüketici fiyat endeksi oranının 20.7 puan üzerindedir.

25 Kurum iştirakinin yıllık ortalama rantabilitesi O/o 59,7 olmakla birlikte, iştiraklerden 6'sının (Goodyear, HEKTAŞ, TUKAŞ, OYPA, OYAKBANK, OYAK Güvenlik) rantabilitesi O; 6'sının (Mais, SELYAK, Bolu Çimento, Ünye Çimento, Elazığ Çimento, OYTUR) rantabilitesi ise ortalama rantabilitenin altında kalmıştır.

Rantabilitesi düşük olan Kurum iştiraklerinin sorunları­nın giderilmesi, özellikle zarar eden iştirakler için radikal çözümler üretilmesinin yararlı olacağı değerlendirilmekte­dir.



Çevrimiçi Ziyaretçi

16719 ziyaretçi ve 0 üye çevrimiçi

Köşe Yazarı



Son Köşe Yazısı

Köşe Yazarı



ANKET

Oyak çalışanlarından memnunmusunuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK'ta yolsuzluk yapılıyor mu?
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK nemasından memnunmusunuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy:

ANKET

OYAK yatırımlarından memnunmusnuz
  • Toplam oy: (0%)
  • Toplam oy: (0%)
Toplam oy:
İlk oy:
Son oy: