Sayfa 3 / 5

nemayla (% 94.9) 36 milyar 980 milyon Türk Lirasına yükselmiştir.
Yine, 1976 duhul tarihli kıdemli başçavuş rütbesindeki bir üyemiz
Emekli Sandığından 11 milyar 532 milyon Türk Lirası emeklilik ikramiyesi alırken, Kurum’dan alacağı emeklilik yardımı 22 milyar 313 milyon Türk Lirasına ulaşmıştır.
Kurum’un üyelerine yönelik olarak sunduğu diğer hizmetlerle ilgili olarak 2001 yılına ait uygulama sonuçları da kısaca şöyledir:
Yıl sonu itibariyle 10,646 iştirakçisi bulunan Bağışa Dayalı Emekli Geliri Sisteminde 2001 yılı ortalama neması % 95,3 olarak gerçekleşmiştir.
Üyelerimizin konut sorununun çözümünde orta ve uzun vadede kolaylık sağlayacak olan Konut Ön Biriktirim Fonu’na katılımdaki artış geçtiğimiz seneye göre % 44 olmuş ve yıl sonu itibariyle üye adedi 55,452’ye ulaşmıştır.
Konut Ön Biriktirim Fonu birikimlerinin 2001 yılı getirisi % 98,5 olmuştur.
Üyelerimizin konut taleplerini en iyi şekilde karşılayabilmek ve hizmet kalitesini artırmak amacıyla, büyük çaplı konut projeleri çalışmaları devam ettirilmiştir.
şimdi, bu bölümde, sizlere, Kurum’un 2002 yılına ilişkin öngörülen hedeşerini özet olarak arz edeceğim.
2000 yılı Kasım ayında yaşanan ekonomik istikrarsızlık ile 2001 yılı şubat ayında karşılaşılan kriz sonrasında yürürlüğe konulan Güçlü Ekonomiye Geçiş Programına rağmen, halen belirsizlikler devam etmektedir. 2002 yılının da zor bir yıl olacağı görülmektedir.
Bankacılık sektörünün yeniden yapılandırılması çalışmaları, enşasyon, ekonominin daralma sürecinden çıkarak sürdürülebilir büyüme sürecine girmesi, istihdam sorununun giderilmesi ve yapısal reformların zamanında yapılması, 2002 yılında bizim dikkatle izleyeceğimiz konular olacaktır.
Kriz ortamında sağlıklı bütçeler yapmak ve bunları uygulamaya koymak oldukça zordur; ancak, bütün bunlara rağmen, hedeşerin belirlenmesi ve temel büyüklüklere ulaşılmasında bütçeler yol gösterici olmaktadır.
Böyle bir ortamda hazırlanan 2002 yılı Kurum Bütçesi, ekonomik gelişmeler izlenerek sürekli gözden geçirilecek ve dinamik bütçe anlayışı içerisinde, değişikliklere hızla adapte edilecektir.
Bu bağlamda, 2002 yılı Çalışma Programı ve Bütçesinde; - Nakit Bütçesinin 1,3 katrilyon lira olması,
- 632,7 trilyon lira olarak öngörülen serbest fonların % 24,1’lik kısmına isabet eden 152,6 trilyon lirasının sosyal hizmet harcamalarına, % 75,9’luk kısmını oluşturan 480,1 trilyon lirasının gelir amaçlı yatırımlar için kullanılması,
- Kurum net varlığının 1,6 katrilyon liraya ulaşması,
- Aktuaryel kârın 555,3 trilyonlira olarak gerçekleştirilmesi öngörülmektedir.
2002 yılı Nakit Bütçesinin sosyal hizmet harcamaları kapsamında yer alan borç verme hizmetlerine 34,2 trilyon lira, konut kredilerine 47 trilyon lira, konut arsaları ve konut inşaatlarına 60,2 trilyon lira kaynak tahsis edilmiştir.
Halen ülke ekonomisinin içinde bulunduğu belirsizlik, döviz, Türk Lirası ve faiz piyasalarının sağlıklı bir işleyişe kavuşmaması, sosyal hizmetlerde uygulanacak faizler konusunda sıkıntı yaratmaktadır.
Önümüzdeki Nisan ayından geçerli olmak üzere, Kurum kaynaklı borç verme hizmetinde faiz oranı, aidata esas maaşın 2 katı limitle, 6-9-12 ay vade için aylık % 5,15 olarak belirlenmiştir.
- Genel Kurulun almış olduğu 10 No’lu Karar gereği;
- Borç verme hizmetinde uygulanan faiz oranlarının, ekonomik konjonktür dikkate alınarak sürekli gözden geçirilmesi,
- Uygulanan faiz oranlarında Yönetim Kurulunun, ihtiyaçduyulduğunda değişiklik yapması, mümkün olabilecektir.
Vakıfbank ile yapılan protokol doğrultusunda faiz oranları her ayın son işgünü taraşarca belirlenecektir.
Bu çerçevede yine önümüzdeki Nisan ayından geçerli olmak üzere faiz oranları, aidata esas maaşın 3 katı limitle, açık kredide aylık faiz % 5,15 olacaktır; tüketici kredisinde ise, 6-9-12 ay vadeyle aylık faiz oranı % 5,15, 18 aylık vade için aylık % 5,30 olacaktır.
2002 yılında da uygulamanın devam ettirilmesi ve kapsamın genişletilmesi amaçlanmaktadır.
Fevkalade borç verme hizmetinde vade 48 ay olup, halen yürürlükte olan aylık % 4 faiz uygulamasının aynen devam ettirilmesi öngörülmektedir.
Konut kredisinin 1.4.2002 tarihinden itibaren 18 milyar lira olması, Kıbrıs’ta görev yapan üyelerimiz için Ordu Pazarı mal kredisinin 2,5 milyar Türk Lirası’na yükseltilmesi Genel Kurul’un takdirlerine bağlı olarak öngörülmüştür.
Çalışma Programı ve Bütçesinde belirtildiği üzere piyasaların yeniden normal seyrine girmesi ve üyelerden gelecek taleplere bağlı olarak, Ankara-Eryaman I. Etap 688 konut inşaatına başlanması planlanmaktadır.
Kurum iştiraklerinin 2002 yılı sonu itibariyle vergi öncesi kâr hedeşeri toplamı 512,6 trilyon liradır. 2002 yılında iştiraklerimizin bu kârlardan iştirak oranı çerçevesinde Kurum’a düşecek temettü tutarının 189,3 trilyon lira olması beklenmektedir.
2002 yılı hedeşerimizi:
- Üyelerimize olan yasal ve sosyal yardım sorumluluklarımızı, hizmet kalitesinden ödün vermeden, en iyi şekilde yerine getirmek,
- Mevcut iştiraklerimizin malî bünyelerini güçlendirerek veazamî verimlilikte çalışmalarını sağlayarak, en yüksek kârpayını sağlamak,
- Nakit fonlarımızı en uygun para ve sermaye piyasasıaraçlarında değerlendirerek, azamî kazanç sağlamak,
- Yeni oluşan trendler doğrultusunda, verimli iş sahalarınailişkin olarak araştırmalar yapmak, uygun görülen alanlara yatırım yapmak,
- Ekonomik konjonktürü yakından takip ederek, yeni imkânlardan, fırsatlardan, oluşumlardan yararlanarak Kurum’u güçlendirmek, üyelerimize çok daha tatminkâr olanaklar sağlayacak düzeye çıkarmak,
- Kurum gelirlerini artırmak ve yeni yatırımlara kaynaksağlamak amacıyla, uygun görülen şirketlerimizde hisse satışına gitmek ve portföy yönetimi işletmeciliğini geliştirmek, planlarımız arasındadır.