42.olağan genel kurulda alınan karar ve temenniler
KARAR NO: 1 (ÖNERGE NO: 4)
31.12.2001 itibarı ile oluşan 594.381.562.070.132.(beşyüzdoksandört trilyonüçyüzseksenbirmilyarbeşyüzaltmışikimilyonyetmişbinyüzotuziki) TL aktuaryel kârın tamamının bireysel üye ortalama rezervine toplam nema oranında uygulanması suretiyle,
- Aktif daimi üyelerimizin, 31 Aralık 2001 tarihindeki rezervlerine ilave edilmek suretiyle emeklilik yardımlarının arttırılmasını,
- Emekli Maaşı Sistemindeki üyelerimizin rezervlerine ilave edilmesini
- 2001 yılı başından bugüne kadar emeklilik yardımına hak kazanmak suretiyle üyelikten ayrılmış olan üyelerin bu kâr payından alacaklarının ayrılış tarihlerine göre hesaplanarak kendilerine veya hak sahiplerine
08.04.2002 tarihinden itibaren ödenmesini,
Bu genel kurul yasal üyeleri OYAK'ı değil Assubaylara feriştahına yedirmezler. İyi bakın rütbelere ve isimlere şapkanı önüne al düşün OYAK senin mi Assubay.
KARAR NO: 2 ( ÖNERGE NO: 5)
- OYAK Genel Müdürlüğü’nce OYPA’nın iyileştirilmesi için halen yapılan çalışmaların sürdürülerek neticelendirilmesini sağlamak, bunun sonucunda OYPA’nın kalıcı bir kârlılığa geçemeyeceğine kanaat getirilmesi halinde en kısa süre içerisinde gereğinin yapılmasını,
- 2001 yılında zarar eden iştirakler ile kâr etmesine rağmen Kurum’a yeterli katkı payı ödeyemediği değerlendirilen iştiraklerin yeterli kâr eder duruma getirilmesi için yapılmakta olan çalışmaların sürdürülmesini, yapılan işlemler ve sonuçlarının bir çalışma raporu şeklinde 43 üncü Genel Kurul’a sunulmasını,
KARAR NO: 3 (ÖNERGE NO: 7)
şüpheli ve takipteki alacakların tahsili konusunda izlenen yasal prosedür ve varılan sonuçlar hakkında 43 üncü Genel Kurul’a rapor sunulmasını,
KARAR NO: 4 (ÖNERGE NO: 9)
- 1 Nisan 2002 tarihinden itibaren Kurum dışı kaynaklı borç verme hizmetinden yararlanıp da borçlarını ödemeyen üyelerin borçlarının Kurum tarafından kapatılarak, bu üyelerin Kurum’a borçlandırılmaları yapılırken, kapatma tarihindeki yürürlükte olan 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un belirlemiş olduğu gecikme faiz oranı ila bunun % 50 fazlasına kadar bir faiz oranı ile borçlandırılmalarını,
- Faiz oranı tespitinin Yönetim Kurulu’nca yapılmasını,
- Hesabı kapatılırken Kurum’a borçlanan üyelerin Kurum’daki borçları ödeninceye kadar fevkalade borç hariç Kurum’un diğer sosyal hizmetlerinden yararlandırılmamalarını,
4.Ayrıca sosyal hizmet borçlarını ödememekten dolayı dosyaları Kurum’un Hukuk Müşavirliği’ne intikal etmiş ve uyarılara rağmen borçlarını ödememiş üyelerin, borçları ödeninceye kadar fevkalade borç hariç Kurum’un diğer sosyal hizmetlerinden yararlandırılmamalarını,
- Bu konuda gerekli yönetmelik değişikliklerinin yapılmasını,
KARAR NO: 5 (ÖNERGE NO: 10)
Borç verme hizmeti nedeniyle Kurum’dan aşırı nakit çıkışını sınırlamak ve Kurum’un borç verme hizmetinden sık yararlanan üyeler ile hiç yararlanmayan üyeler arasında bireysel eşitliği sağlamak
maksadıyla Kurum yönetimi tarafından bir çalışma yapılarak 43 üncü Genel Kurul’a bir rapor halinde sunulmasını,
KARAR NO: 6 (ÖNERGE NO: 11)
Kurum yönetimi tarafından;
A.Somut hale getirilen yeni konut modelinin 41 inci Olağan Genel Kurul’da alınan 5 no.lu Karar doğrultusunda ikitelli Arazisi’nde problemlerin süratle giderilerek uygulamaya geçilmesini,
- Üye tercihlerinin yoğunlaştığı illerde uydukent projesi uygulanacak ölçekte arsa stoğu oluşturulmasını,
C.Kurum tarafından yapılacak olan konutlardan almayı planlayan üyeye bir vizyon vermek maksadıyla haşf çelik konstrüksiyon sistemi ile üretilen müstakil tip standart bir konut veya çok katlı betonarme konutların üyenin ödeyebileceği örnek ödeme planları ile birlikte tahmini şyatlarının belirlenmesini,
- En geç 43 üncü Olağan Genel Kurul tarihine kadar, (c) fıkrası kapsamında belirtilen türdeki konutların temin edilmiş/edilecek uydu kent arazilerinde üretilmeleri için gerekli çalışmaların başlatılmış olmasını,
KARAR NO: 7 (ÖNERGE NO: 13)
- Mevcut Emeklilik Maaşı Sistemi’ni rehabilite etmek amacıyla;
- Emekli Maaşı Sistemi’nde rezerv ve maaş hesabında öngörülen kâr payı oranı yerine üyenin sisteme katıldığı yıla ait kâr payı oranının belirlendiği Genel Kurul’dan sonra kesinleşen kâr payı oranının kullanılmasını teminen, “Emekli Maaşı Bağlanması Hakkında Yönetmelik”te, Yönetim Kurulu’nca gerekli görülecek değişikliklerin en kısa zamanda yapılmasını,
- Gerekli yönetmelik değişikliğinin yapılmasından sonra, Emekli Maaşı Sistemi’ndeki mevcut üyelere;
- istekleri halinde eski yönetmelik esaslarına göre devam etme imkanının verilmesini bu durumda kesinleşen ve tahmini kâr payı uygulaması ile maaş artışlarının Genel Kurul sonrası yapılmasını.
- Yine istekleri halinde yeni yönetmelik esaslarına göre devam etme imkanı verilmesini.
- Yeni yönetmeliğin yayımlanmasından sonra sisteme girecek üyelerin yeni yönetmelik hükümlerine tabi olmasını,
- Emekli Maaşı Sistemi’ne katılacak olan üyelerin şnansal danışmanlık ile yönlendirilerek başlangıç rezervlerini yüksek belirlemelerinin sağlanmasını,
- Benzer bir yaklaşımla erken yaşta emekli olan üyelerin rezervlerinin belirli bir büyüklüğe ulaşana kadar maaş almamaları yönünde bilgilendirilmelerini,
- Emekli Maaş Sistemi’ndeki problemlerin giderilmesine yönelik olarak Yönetim Kurulu tarafından önerilen ömür boyu ek emekli geliri esasına dayalı yasa değişiklik teklifinin hazırlanmasını ve olağanüstü genel Kurul’a sunulmasını.
KARAR NO: 8 (ÖNERGE NO: 15)
iştiraklerin holding şeklinde yapılanması hususunun, 205 sayılı OYAK Kanunu’nda Temsilciler Kurulu, Genel Kurul, Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Genel Müdürlük şeklinde öngörülen teşkilat yapısı, bu kurul ve kuruluşların görev ve yetkileri, sorumlulukları ile aralarındaki ilişki dikkate alınarak, fayda ve mahzurları ile birlikte detaylı olarak irdelenmesi ve bu konuda hazırlanacak raporun yapılacak ilk Olağan/Olağanüstü Genel Kurul öncesi
incelenmek üzere Kurul üyelerine gönderilmesi ile konunun nihai karar alınması için Olağan/Olağanüstü Genel Kurul’a sunulmasını,
KARAR NO: 9 (ÖNERGE NO : 16)
Yaşanan ekonomik gelişmelerin yarattığı çeşitli yatırım fırsatlarının ve şartların hızlı karar alınmasını gerektiren gelişmelerin ortaya çıkarttığı yatırım imkanlarının değerlendirilmesi için ihtiyaç duyulan hallerde Yönetim Kurulu’nun Genel Kurul’u olağanüstü toplantıya çağırmasını;
KARAR NO: 10 (ÖNERGE NO: 18)
Ordu Pazarları Girne Satış Mağazası tarafından uygulanan Mal Kredisi limitine, Kurum borç verme hizmetlerinde 6-9-12 ay vadelerde uygulanan faiz oranlarının uygulanmasını ve 40 ncı Genel Kurul 10 no.lu Kararı gereğince piyasa koşullarına göre faizlerde Yönetim Kurulu’nca yapılacak değişiklik kararının uygulanmasını,
KARAR NO: 11 (ÖNERGE NO: 19)
2002 yılı Çalışma Programı ve Bütçesinin 42 nci Genel Kurul’da alınacak kararlara ve ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik konjoktüre göre revize edilerek uygulanmasını,
KARAR NO: 12 (ÖNERGE NO: 24)
Yeni gündemin 14 ncü maddesi gereğince, 205 sayılı Kanun’un 5 nci maddesine göre 1 Nisan 2002 tarihinden geçerli olmak üzere iştirak edecekleri her toplantı için;
- Yönetim Kurulu Başkanına 550 Milyon TL net, Yönetim Kurulu üyelerine ise 450 Milyon TL net huzur hakkı ödenmesini,
- Denetim Kurulu üyelerine her ay net 450 Milyon TL ücret ödenmesini,
C.Ayda bir toplantıdan fazlası için huzur hakkı verilmemesini.
TEMENNi NO: 1 (ÖNERGE NO: 20)
Üye birikimlerine uygulanacak nema miktarının yıllık TÜFE veya TEFE’den yüksek olanına + 15 puan eklenerek belirlenmesinin OYAK Yönetim Kurulu’nca hedef kriteri olarak değerlendirilmesi hususunu ve emeklilere ödenecek maaşların 2002 yılı programında gösterilen hedefe göre yapılmasını,
TEMENNi NO: 2 (ÖNERGE NO: 25)
OYAK – MAiS işbirliği ile üyelerin otomobil sahibi olmalarına yardımcı olmak amacıyla üyelere yönelik ön ödemeli ve üyelerin ödeyebileceği şartlarda kampanya düzenlenmesini.
TEMENNi NO: 3 (ÖNERGE NO: 26)
TSK personelinin Oyak Bank hizmetlerinden (maaş, özlük hakları ödenmesi gibi) faydalanması için teşvik edilmesini, ayrıca Oyak Bank’tan kredi imkanı sağlanması konusunda çalışma yapılmasını, bu konularda yapılan işlemlerin ve sonuçlarının bir rapor halinde 43 üncü Genel Kurul’a sunulması,
TEMENNi NO: 4 (ÖNERGE NO: 27)
- Üyelerin Kurum’dan beklentilerinin 2002 yılında bir anketle tespit edilmesini,
- Anketin bir uzman kuruluş tarafından hazırlanmasını ve değerlendirilmesini, soruların OYAK’ın bütün faaliyet alanlarını kapsayacak şekilde hazırlanmasını ve Genel Kurul üyelerinin görüşleri ile incelenip son şeklini almasını müteakip üyelere gönderilmesini,
- Anket sonuçlarını ve analizlerini içeren raporun, 2003 yılında yapılacak Temsilciler Kurulu toplantısından 15 gün önce üyelere çalışmalarında kullanılmak üzere dağıtılmasını,
- Bu anket uygulamasının usul kabul edilerek her üç yılda bir Temsilciler Kurulu’ndan önce tamamlanmasını,
- Anket yapılması ile ilgili olan 1999 yılı 39 uncu Olağan Genel Kurul 8 no.lu Temennisi ile 2000 yılı 40 ncı Genel Kurul’un 6 no.lu Kararı’nın 1 inci ve 2 nci bendinin iptal edilmesini,
TEMENNi NO: 5 (ÖNERGE NO: 28)
- Vakıfbank tarafından verilen açık hesap kredi verme işlemlerinden faydalanan üyelerin sabit tüketici kredi uygulamasına geçmek isteyen üyelere yeni bir imkan tanınması,
- Vakıfbank tarafından borç verme işlemlerinde uygulanan esaslar için Kurum üyelerinin bilgilendirilmesi,
- Bu konularda Vakıfbank şubeleri arasındaki farklı uygulamalar veya yeterli bilgi sahibi olmamaları neticesi üye yakınmalarına yol açan sorunların giderilmesi için gerekli tedbirlerin alınmasını,
TEMENNi NO: 6 (ÖNERGE NO: 29)
Genel Kurul üyelerinin yasal sorumluluklarını ve görevlerini yerine getirirken sağlıklı değerlendirmeler yapabilmelerini sağlamak amacıyla, OYAK iştiraklerinin, Yönetim Kurulu’nun yapacağı bir plan dahilinde Eylül veya Ekim 2002 ayları içerisinde gezilmesinin sağlanmasını,
TEMENNi NO: 7 (ÖNERGE NO: 30)
Ülkemizde ekonomide en büyük küçülmenin yaşandığı 2001 yılında etkin yönetimleri ile Kurum varlığını büyütme başarısı gösteren, bu süreçte Kurum’a bir banka ve üyelere yüksek nema sağlayan Yönetim Kurulu Başkanı E.Korg. Y.Selçuk Saka ve Yönetim Kurulu üyelerine, başta Genel Müdür Dr. ş. Coşkun Ulusoy olmak üzere Genel Müdür Yardımcılarına ve OYAK personeline Genel Kurul üyeleri olarak takdir ve teşekkürlerimizi sunar, başarılı çalışmalarının devamını dileriz.
Bu kararlar ve temenniler doğrultusunda çalışmalar sürdürülmektedir.
KURULLAR SEKRETERYASI MÜDÜR YARDIMCISI S. HÜSEYiN ÖZERKAN-
- Olağan Genel Kurul Toplantısına hoş geldiniz.
Buyurun Sayın Bakanım,
MiLLÎ SAVUNMA BAKANI SABAHATTiN ÇAKMAKOĞLU (Divan Başkanı)- OYAK Kurumu’nun 42. Olağan Genel Kurul Toplantısına başlıyoruz.
Öncelikle Sayın Komutan, Değerli Konuklar, Olağan Genel Kurulumuzun Değerli Üyeleri, Sayın Basın Mensupları; Hepiniz toplantımıza hoş geldiniz.
Genel Kurulun başarılı geçmesi dileğiyle, gündemimize geçiyoruz.
Önce yoklama yapılacak ve sonra açılışa geçilecektir.
Sayı bakımından yoklamayı gerektirecek bir problemimiz var mı?
YÖNETiM KURULU BAŞKANI (E) KORG. Y. SELÇUK SAKA - Efendim, yoklamayı Genel Sekreter Yardımcısı Vekili yapacak ve zatıâlinize arz edecektir.
BAŞKAN- Peki.
Buyurun.
GÜNDEM MADDESi 1: Yoklama ve açılış.
(Kurullar Sekretaryası Müdür Yardımcısı S. Hüseyin ÖZERKAN tarafından yoklama yapıldı.)
KURULLAR SEKRETERYASI MÜDÜR YARDIMCISI S. HÜSEYiN ÖZERKAN- Çoğunluğumuz vardır Sayın Bakanım.
BAŞKAN- Teşekkür ederim.
Efendim, şimdi gündemimiz gereğince çoğunluğumuzun mevcut olduğu anlaşıldığından, 2. maddeye geçiyoruz.
GÜNDEM MADDESi 2: Başkanlık Divanı Sekreterlerinin seçimi.
BAŞKAN- 2. madde gereğince, Başkanlık Divanı için iki Sekreter seçimi yapılacaktır.
Aday olmak isteyenlerin veya aday gösterilenlerin teklişni bekliyorum. Buyurun.
HV.PER.KD.BÇVş. OSMAN ÇiÇEK- Bu konuda bir önergemiz var;
2002 Yılı 42. Olağan Genel Kurul Divan Başkanlığına
Önerge No: 1
Gündemin 2. maddesi gereğince oluşturulacak olan Genel
Kurul Toplantısı Başkanlık Divanı Sekreterliklerine;
- Yb. Meftun HIRACA,
- istisnai Memur Nermin ERDiM’in
Seçilmelerini,
Arz ve teklif ederiz.
Önerge Sahipleri BAŞKAN– Evet başka teklif var mı? Yok.
isimleri teklif edilen arkadaşlarımızın Divan Sekreterliğine seçilmelerini oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Etmeyenler... Her iki arkadaşımız da Divan Sekreterliğine seçilmişlerdir.
Göreve davet ediyorum; buyursunlar arkadaşlar.
Genel Kurulumuzun Değerli Üyeleri; şimdi de, gündemimiz gereği, Büyük Atatürk’ün anısına
Genel Kurulumuz 1 dakikalık saygı duruşunda bulunulacaktır.
(Saygı duruşunda bulunuldu)
BAŞKAN- Teşekkür ederim.
Divan Başkanı Millî Savunma Bakanı Sabahattin ÇAKMAKO⁄LU’nun Genel Kurulu Açış Konuşması
Genel Kurulumuzun Sayın Üyeleri, De-
ğerli Konuklar, Değerli Basın Mensupları;
Ordu Yardımlaşma Kurumumuzun 42. Olağan Genel Kurul Toplantısını açarken, hepinizi sevgi ve saygılarla selamlıyorum.
Ordu Yardımlaşma Kurumu, kısa adıyla
"OYAK", çağdaş sosyal güvenlik ilkelerinin gereklerini yerine getirirken, üyelerinin birikimlerine yüksek getiri sağlamak amacıyla, çeşitli alanlarda yatırımlar yapmaktadır ve bu yönüyle, ülkemizin önde gelen sosyoekonomik kuruluşları arasında yer almaktadır.
Kurum’un hedeflerine ulaşmak için yapacağı çalışmalar üzerinde Genel Kurul karar ve temennilerinin etkisi önemlidir. Genel Kurulun, aktuaryel dengeler gözeterek ve bireysel eşitlik prensibine önem vererek alacağı kararlar, OYAK’ın, ek bir sosyal güvenlik kuruluşu olarak, üyelerine daha çok yardım ve daha iyi hizmet sunmasını sağlayacaktır.
Sayın Üyeler;
Az sonra, sizlere, Kurum’un 2001 yılı çalışmaları hakkında ayrıntılı bilgiler sunulacaktır; ben, Kurum hakkında genel bilgiler vermekle yetinmek istiyorum.
Bildiğiniz gibi, Ordu Yardımlaşma Kurumu, Anayasanın öngördüğü sosyal güvenlik sistemi içinde, üyelerine, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığından ayrı güvenceler sağlamak üzere kurulmuştur.
Kuruluş Kanununda OYAK’ın üyelerine yapmak zorunda olduğu yasal yardımlar şunlardır:
Daimî üyeler için;
- Emeklilik, ölüm ve maluliyet yardımı,
- Emekli maaşı sistemine giren üyelerine, emekli maaşı veölüm yardımı,
Geçici üyeler (yani yedek subaylar) için;
- Ölüm ve maluliyet yardımı, olarak belirlenmiştir.
OYAK, bu temel görevinin yanında, imkânları ölçüsünde, fonlarının bir kısmını sosyal hizmetlere ayırmakta ve böylelikle üyelerine, borç verme, fevkalade borç verme, rezervinin azamî % 80’i miktarında borç verme, konut kredisi ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde görev yapan üyelerine mal kredisi hizmeti de vermektedir.
Ordu Yardımlaşma Kurumu, Bağışa Dayalı Emekli Geliri Sistemi, Konut Ön Biriktirim Fonu ve toplukonut inşaatları gi bi hizmetlerle de üyelerine ek imkânlar sunmaktadır.
OYAK, üyelerine sunduğu bu yasal yardım ve sosyal hizmetlerle, ülkenin her köşesinde özveriyle görev yapan Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin bugünkü ve gelecekteki gereksinmelerini karşılamalarına katkıda bulunma çabası içindedir.
Devletten hiçbir parasal yardım almayan ve temel gelir kaynakları üyelerinin ödediği aidatlar ile emekli maaşı sistemi katkı farklarından oluşan OYAK, yasal yardım ve sosyal hizmetlerini sürdürebilmek ve bunları zaman içinde daha da geliştirebilmek için, gelir getirici yatırım alanlarına yönelmiştir.
Ordu Yardımlaşma Kurumu, yatırımlardan sağlanan gelirlerle, üye birikimlerine yüksek nema vermeyi, yasal yardım ve sosyal hizmetlerini artırmayı, üyelerinin istekleri doğrultusunda yeni hizmetler sunmayı hedeflemektedir.
Otomotiv, çimento, şnans, gıda-kimya ve hizmet gibi çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren ve bazıları Türkiye’nin en büyük şirketlerinden olan 25 iştirakiyle OYAK, ülkemizin önde gelen ekonomik kuruluşları arasında bulunmaktadır.
Ordu Yardımlaşma Kurumu, yaptığı yatırımlarla, bir yandan üyelerine sunduğu yasal yardım ve sosyal hizmetleri artırma olanağı yaratırken, bir yandan da, ülke ekonomisine önemli katkılar sağlamaktadır.
2001 yılında OYAK’ın iştiraklerinin brüt satış hasılatı 3,4 katrilyon lira ve brüt kâr toplamı 513,3 trilyon lira olarak gerçekleştirilmiştir.
Bu brüt kâr sonucunda ülke ekonomisine toplam vergi katkısı 136,2 trilyon lira olmuştur.
Bu ödemeler sonrasında oluşan net kârdan ortaklık payı nispetinde OYAK’a isabet eden toplam net temettü tutarı 282,2 trilyon lira olarak gerçekleşmiş bulunmaktadır.
OYAK Grubu şirketleri, 2001 yılında yaklaşık 1,3 katrilyon lira ihracat gerçekleştirmek suretiyle, ülkeye önemli miktarda döviz de kazandırmıştır.
OYAK, 2001 yılında, varlığını, bir önceki yıla göre % 75,3 oranında artırarak 966,6 trilyon liraya çıkarmış, aynı yıl elde edilen aktuaryel kâr ise 594,4 trilyon lira olmuştur.
Bir sosyal güvenlik kuruluşu olan OYAK, yükümlülüklerini yerine getirebilmek için yaptığı yatırımlarda, emniyet, likidite ve reel değerleri koruma ilkelerini göz önüne alarak, gelirlerini artırma yolunu seçmiştir.
Kurum, kuruluşundan bu yana, sosyal hizmetlerle gelir amaçlı yatırımlar arasındaki dengenin üyelerinin birikimlerini artırıcı yönde olmasına azamî özen göstermektedir. Sayın Üyeler;
şu bir gerçektir ki, sosyal hizmet gelirlerini Genel düzeye yaklaştırdıkça, söz konusu sosyal hizmetlerin OYAK fonları üzerindeki
yükü azalacaktır.
Böylelikle, serbest kalan fonlar değerlendirilerek, yatırım gelirleri artırılacak ve dolayısıyla, üye nemaları da yükselecektir.
Esasen Kurum, bu konuyla ilgili ilk uygulamayı 2000 yılı içinde hayata geçirmiş ve Kurum’dan büyük miktarda fon çıkışına neden olan borç verme hizmetini, büyük ölçüde, bir banka aracılığıyla yerine getirmeye başlamıştır. Bu uygulaBiRiNCi OTURUM
manın yaygınlaştırılması isabetli olacaktır.
Sayın Üyeler;
Ordu Yardımlaşma Kurumu’nun başarısında Genel Kurullarımızın rolü son derece önemli ve büyüktür. Sizlerin Genel Kurul çalışmaları sırasındaki titiz incelemeleriniz sonucunda alacağınız kararların, bugünkü ve gelecekteki üyelerin yararına olacağına ve OYAK’ı daha ileriye taşıyacağına olan inancım tamdır.
Ordu Yardımlaşma Kurumu’nun 42. Genel Kurulunda alınacak kararların, Türk Silahlı Kuvvetleri, Kurum ve üyelerimiz için hayırlı olmasını diliyor; Genel Kurulun değerli üyelerini, sayın konuklarımızı ve değerli basın mensuplarını, bu düşüncelerle, saygıyla selamlıyorum.
Teşekkür ederim.
Sayın Üyeler, Değerli Basın Mensupları;
Bu açış bölümünden sonra, toplantımıza üyelerimizle birlikte devam edeceğiz. Bizim açılışla ilgili bu bölümümüze katılmış bulunan basın ve yayının değerli mensuplarına teşekkür ediyoruz, kendilerine başarılar diliyoruz.
Bu vesileyle toplantıya 5 dakika ara veriyoruz 5 dakika sonra gündemi görüşmeye devam edeceğiz.
Efendim toplantımıza kaldığımız yerden devam ediyoruz:
GÜNDEM MADDESi 3: Gündemin görüşülmesi (Gündem madde sırasında değişikliği ve/veya yeni madde eklenmesi) ve karara bağlanması
BAşKAN- Bu konuda verilmiş bir önerge var, onu okutuyorum:
2002 Yılı 42. Olağan Genel Kurul Divan Başkanlığına
Önerge No: 2
- Gündemin 8. maddesindeki 2001 yılı Aktuaryel Raporunun sunulması, görüşülmesi ve karara bağlanması ile 10. maddedeki 2001 yılı 41. Olağan Genel Kurulda verilen 3 No’lu Karar gereğince, Kurum’un tüm hesaplarının bağımsız bir kuruluş tarafından her yıl incelenmesine ilişkin hazırlanan inceleme Raporunun görüşülmesi ve karara bağlanması konularının, gündemin 6. maddesindeki 2001 yılı Bilanço, KârZarar Hesabı, Yapılan işler Raporu ile Denetleme Kurulu Raporunun sunulması ile birlikte görüşülmesini,
- Gündemin 7. maddesinde yer alan 41. Olağan GenelKurulca alınan karar ve temenniler OYAK Yönetimince yapılmış olan işlemlerin Genel Kurulun bilgisine sunulması ve aynı konudaki gelişmelerin Genel Kurul üyelerince değerlendirilmesi konusu gündemin diğer maddelerinde dile getirilip değerlendirileceğinden, bu konunun görüşülmesine gerek bulunmadığını,
Yeni gündem sıralamasının bu çerçevede yapılmasını, Arz ve teklif ederiz.
Önerge Sahipleri BAşKAN– Evet Önergeyi dinlemiş bulunuyorsunuz.
Görüşü olan arkadaşlarımız var mı, söz almak isteyen var mı? Yok.
Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul eden arkadaşlarımız... Etmeyenler... Önerge kabul edilmiştir, gündem buna
- GENEL KURUL TUTANAKLARI
göre oluşturulacaktır.
şimdi, bu şekilde yeniden düzenlenmiş olan gündemi oku-
tuyorum:
Ordu Yardımlaşma Kurumu
2002 Yılı 42. Olağan Genel Kurul Toplantısı
Yeni Gündemi
(30 Mart 2002)
- Yoklama ve açılış,
- Başkanlık Divanı Sekreterlerinin seçimi,
- Gündemin görüşülmesi (Gündem madde sırası değişikliği ve/veya yeni madde eklenmesi) ve karara bağlanması,
- Yönetim Kurulu Başkanının konuşması,
- Genel Müdürün konuşması,
- 2001 yılı Bilanço, Kâr-Zarar Hesabı, Yapılan işler Raporu, Denetleme Kurulu Raporu ve Aktuaryel Rapor ile 2001 yılı 41. Olağan Genel Kurulda verilen 3 No’lu Karar gereğince "Kurum’un tüm hesaplarının bağımsız bir kuruluş tarafından her yıl incelenmesi"ne ilişkin hazırlanan inceleme Raporlarının sunulması, görüşülmesi ve karara bağlanması,
- 2001 yılı 41. Olağan Genel Kurulda verilen 2 No’lu Karar gereğince "OYAK’ın ortak olduğu iştiraklerdeki şüpheli ve takipteki alacaklarının tahsili"ne ilişkin hazırlanan inceleme Raporunun görüşülmesi ve karara bağlanması,
- 2001 Yılı 41. Olağan Genel Kurulda verilen 5 No’lu Karar gereğince "OYAK tarafından borç verme ve konut kredisi hizmetlerinden yararlanan üyelerin bu tasarruşarının bireysel eşitliği bozucu etkilerini ortadan kaldıran kârpayı dağıtım modelinin oluşturulması", "Her üye birikiminin satın alabileceği konut üretim modelinin geliştirilmesi", "ikitelli arsası üzerinde örnek konut projesi yapılması"na ilişkin hazırlanan inceleme Raporlarının görüşülmesi ve karara bağlanması,
- 2001 Yılı 41. Olağan Genel Kurulda verilen 9 No’lu Karar gereğince "Emekli Maaşı Sistemindeki sıkıntıların giderilmesi amacıyla Kurum tarafından yapılan alternatif çalışmalar"a ilişkin hazırlanan inceleme Raporunun görüşülmesi ve karara bağlanması,
- 2001 Yılı 41. Olağan Genel Kurulda verilen 14 No’lu Karar gereğince "OYAK’ın bütün faaliyet alanlarının, ekonomik şartlar göz önüne alınarak Kurum tarafından geliştirilmesi"ne ilişkin hazırlanan inceleme Raporunun görüşülmesi ve karara bağlanması,
- 2002 Yılı Çalışma Programı ve Bütçesinin sunulması, görüşülmesi ve karara bağlanması,
- Yönetim ve Denetim Kurullarının ibrası,
- Yıl içerisinde vaki Yönetim Kurulu üyesi değişiklikleri hakkında bilgi edinilmesi ve 205 sayılı Yasanın 8. maddesinin birinci fıkrası uyarınca, Yönetim Kuruluna Türk Silahlı Kuvvetleri mensubu bir üyenin seçilmesi,
- 205 sayılı Yasanın 5. maddesinin (b) ve (d) fıkraları hükmü uyarınca Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine iştirak edecekleri her toplantı için ödenecek huzur hakları ve Denetçilere ödenecek ücretlerin saptanması,
- Dilekler,
- Kapanış.
BAşKAN– Evet Sayın üyeler, gündemi devam ettiriyoruz.
GÜNDEM MADDESi 4: Yönetim Kurulu Başkanının sunuş konuşması.
BAşKAN- şimdi, Sayın Yönetim Kurulu Başkanının konuşması vardır.
Buyurun Sayın Başkan.
YÖNETiM KURULU BAşKANI (E) KORG. Y. SELÇUK SAKA- Sayın Bakanım, Değerli Komutanlar, Değerli Konuklar, Genel Kurulun Değerli Üyeleri, Değerli Çalışma Arkadaşlarım, TRT
ve Basının Değerli Temsilcileri;
- Olağan Genel Kurul Toplantısına hoş geldiniz.
Ordu Yardımlaşma Kurumu Yönetim Kurulu adına hepinizi saygıyla selamlıyorum.
2001 yılı, ekonomik ve sosyal açıdan, ülkemiz için, bir daha yaşanmamasını temenni ettiğimiz, ağır bir kriz yılı olmuştur.
Kıymetli zamanlarınızı almamak için, bu krizin nedenleri ile ekonomimizde, sosyal yaşantımızda ve diğer sahalarda ortaya çıkardığı olumsuzluklar üzerinde durmayacağım; bunları hepimiz biliyoruz ve yaşıyoruz. Başlangıcından bu yana, krizden çıkmak ve ekonomiyi, üretim yapar, istihdam yaratır, malî-parasal istikrarı sağlar, sürdürülebilir bir büyüme trendine kavuşturur hale getirmek için yoğun çaba sarf edilmektedir; ancak, krizden çıkmak için alınan tedbirlerin, yapılan çalışmaların sonuçları hakkında iyimser olmamızı sağlayacak önemli verilerle henüz karşılaşamadığımızı ifade etmenin hatalı bir değerlendirme olmayacağı kanaatindeyim.
Bu arada, OYAK Grubu olarak, bu krizden güçlü bir şekilde çıkmayı, üyelerimize olan yasal ve sosyal yükümlülüklerimizi herhangi bir aksama olmadan yerine getirmeyi başardığımızı, buruk bir sevinçle de olsa, söylemeden geçemeyeceğim.
OYAK Grubu olarak, ekonomik krizin yarattığı problemlerin Kurumumuz ve iştirakleri üzerindeki etkilerini en aza indirmek için büyük çaba sarf edilmiştir.
Bunun sonucu olarak;
- Kurum varlığı ve Kurum tarafından yönetilen fonlar reelanlamda büyümüştür.
- 2001 yılında yükselme eğilimine giren enşasyonun üzerinde nema sağlayacak bir aktuaryel kâr sağlanmıştır.
Elde edilen kazancın büyüklüğü, Kurum kaynaklarının, zor ve değişen ekonomik trendler içerisinde, verimli bir şekilde değerlendirildiğinin göstergesi olarak kabul edilmelidir.
2001 yılı faaliyetleri ve 2001 yılı hedeşerine ilişkin açıklamalara geçmeden evvel, Kurumumuz tarafından 41. Genel Kurul Toplantısı sonrasında uygulamaya konulan ve üzerinde çalışılan önemli konulara ve diğer faaliyetlere kısaca değinmek istiyorum.
Bilindiği gibi, bireysel eşitlik ilkesi dikkate alınarak ve Kurum kaynaklarının daha verimli bir şekilde değerlendirilmesi amacından hareketle, 2000 yılı Temmuz ayında Vakışar Bankası ile imzalanan protokol çerçevesinde, borç verme hizmeti, büyük ölçüde bu banka aracılığıyla yürütülmeye başlanmıştır.
Açık kredi olarak yürütülen bu krediye yönelik problemler ve şikâyetler dikkate alınarak, ilgili bankayla yapılan görüşmeler sonrasında, 18 ay vadeye kadar sabit taksitli tüketici kredisi alternatiş üyelerimizin hizmetine sunulmuştur.
Piyasadaki faiz oranlarına paralel şekilde gerekli düzenlemeler yapılarak, 2001 yılında, üyelerimize, cari faiz oranlarının altında kredi imkânı sunulmuştur.
Vakışar Bankası kanalıyla yürütülmekte olan borç verme hizmetinde, 2001 yılında hesap açtıran 112 960 üyeye 174 trilyon lira açık kredi kullandırılmış; 1 Eylül 2001 tarihinden itibaren açık krediye alternatif olarak sunulan sabit taksitli tüketici kredisine 278 üye talepte bulunmuş; 4.888 üye de, açık kredilerini kapatarak, sabit taksitli tüketici kredisine geçmişlerdir.
- Genel Kurulun 5 No’lu Kararıyla, borç verme hizmetinde olduğu gibi, konut kredilerinde de Kurum dışı kaynakların kullanılabilmesinin araştırılması, bu olmadığı takdirde, bireysel eşitliği bozmayacak kârpayı dağıtım esaslarının belirlenmesi, her üye birikiminin satın alabileceği standart ya da değişik tip ve büyüklükte konut üretimi modelinin geliştirilmesinin incelenmesi ve bu kapsamda, ikitelli arazisi üzerinde proje geliştirilmesi hususlarının incelenip, değerlendirilmesi istenmiştir.
Bu Kararın birinci bölümüyle ilgili çalışmalar aralıksız sürdürülmektedir. Diğer hususlarla ilgili hazırlanan rapor Değerli Kurulunuza sunulmuştur.
2001 yılında başlanması öngörülen Eryaman Konut Projesine, ekonomik konjonktürden kaynaklanan yüksek maliyetler ve buna bağlı üye taleplerindeki yetersizlik nedeniyle, maalesef, başlanamamıştır; ancak, çelik konstrüksiyon villa tipi ev yapımıyla ilgili çalışmalar devam etmektedir. inşaat teknolojisi üzerinde çalışmalar yapmak, eksiklikleri görmek, personeli bu konuda eğitmek amacıyla, iki prototip ev inşaatı tamamlanmıştır. Bu projenin yaşama geçirilmesi için, ucuz ve geniş arazi arayışları devam etmektedir.
- Olağan Genel Kurulun diğer önemli bir kararı ise, emekli maaşı sistemindeki sıkıntıların giderilmesine yönelik alternatif çalışmaların yürütülmesi isteğidir.
Konu üzerinde yapılan çalışmalar sonucunda, Emekli Maaşı Sistemi kapsamında olan üyelerimizin Temmuz ve Ekim maaşları, % 50 nema oranı baz alınarak, % 34 artışla yeniden belirlenmiştir. Ocak 2002’de ise, maaşlarda ortalama % 33 artış sağlanmış, böylece, Ocak 2001 - Ocak 2002 döneminde yıllık maaş artış oranı % 78 olmuştur.
Sisteme yönelik şikâyetler ve 41. Genel Kurulun 9 No’lu BiRiNCi OTURUM
Kararı doğrultusunda, uzman aktüerlere inceleme ve araştırmalar yaptırılmıştır. Konuyla ilgili hazırlanan rapor Değerli Kurulunuza sunulmuştur.
2001 yılında yaşanan olumsuzluklara karşın Kurumumuz, Genel Kurulumuzun da öngördüğü hedeşer doğrultusunda yatırım fırsatlarını değerlendirmeyi sürdürmüş ve bankacılık sektöründeki yatırımlarını büyütmek amacıyla, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu bünyesindeki bankalardan Demirbank ve Sümerbank üzerinde çalışmalar yapmıştır.
Sonuçta, Sümerbank için teklif verilmesi uygun görülmüştür. BDDK ile yapılan ve yürütülen zorlu görüşmeler sonucunda, Sümerbank, OYAK bünyesine katılmıştır. Süratle, Sümerbank ve OYAK BANK’ın birleştirilmesi çalışmalarına başlanmış, Ocak 2002’de sonuçlandırılmıştır.
Daha sonra, Etibank ve Kentbank’ın bazı şubeleri satın alınmıştır.
Sümerbank’ın alınması sonucunda, küçük bir parasal yatırımla, kısa zamanda, 11 şubeli küçük bir banka olan OYAK
BANK yurt sathında yaygın 189 şubeye sahip, orta ölçekli bir banka durumuna girmiştir.
Bankacılıktaki hedeşmiz, aktif büyüklük bazında Türkiye’deki özel bankalar arasında ilk sıralarda yer almaktır.
Diğer bir yatırım da, OYAK Menkul Değerler şirketimiz tarafından Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonundaki Yaşar Yatırım’ın alınmasıdır. Bu satın alma ve birleşme çalışmaları da, 2001 yılı sonunda tamamlanmıştır.
Fırsat yatırımı olarak değerlendirdiğimiz bu tür yatırım olanakları üzerindeki çalışmalar devam etmektedir.
- Genel Kurulun 6 No’lu Kararıyla, OYAK’tan edinilen konutlarda 3 yıllık satış yasağı kaldırılmış; 10 No’lu Kararıyla, şrar hali hariç, bazı üyelerin aidatlarındaki eksikliklerin, bir defaya mahsus olmak üzere, 205 sayılı Yasanın 30. maddesi kapsamında değerlendirilerek tamamlanması konusunda imkân yaratılmıştır. Bu kapsamda bulunan 591 üyeden 181’i eksik aidatlarını tamamlamışlardır.
2001 yılında, üye odaklı hizmet anlayışı paralelinde, üyelere yönelik hizmetlere önem verilmiş ve iyileştirme çalışmaları hızla devam ettirilmiştir.
Bu kapsamda, üyelerin, hafta içi günlerde, 8.00-18.00 saatleri arasında kesintisiz hizmet alma imkânları sağlanmış, OYAK Web Sitesi yenilenmiş, bu site aracılığıyla ücretsiz email adresi alabilme imkânı getirilmiştir. Web Sitesi aracılığıyla on-line üye hizmetlerine başlanmış, OYAK Çağrı Merkezi faaliyete geçirilmiştir. Bu merkeze yıl içinde yaklaşık 200 bin çağrı gelmiştir.
Genel Müdürlük’te OYAK BANK’ın Üye Hizmetleri şubesi açılmıştır. Böylece, üyelerin her türlü ödeme ve tahsilat işlemleri, Genel Müdürlük’te bu şube aracılığıyla yapılmaya başlanmıştır.
- GENEL KURUL TUTANAKLARI
Bunun yanı sıra, OYAK BANK’ın hizmet verdiği noktalarda Bağışa Dayalı Emekli Gelir Sistemi, Emekli Maaşı Sistemi ve münferit kârpayı ödemelerinin OYAK BANK aracılığıyla yapılmasına yönelik çalışmalar tamamlanmıştır. Bu ayın sonuna kadar bu hizmet, OYAK BANK’tan verilmeye başlanacaktır.
Kurum kimliği yenilenerek standartlar oluşturulmuş, mevcut durum analizleri yapılarak, performans yönetimi, seçmeyerleştirme, kariyer planlama, organizasyonel yedekleme, eğitim ve geliştirme konularında yenilikler yapılmıştır.
Kasım 2001’de ilk defa olarak, Genel Müdürlük ve Grup şirketlerinin tüm üst düzey yöneticilerinin katılımıyla gerçekleştirilen toplantıda 2001 yılı faaliyetleri ve 2002 yılı beklentileri değerlendirilmiştir.
- Genel Kurulun 1 No’lu Temennisi doğrultusunda Genel Kurul üyelerine inceleme ve bilgilendirme amaçlı gezi ve toplantılar düzenlenmiştir.
şimdi, izninizle, 2001 yılı faaliyet sonuçları ve 2002 yılı he-
deşeriyle ilgili sunumuma geçiyorum.
Kurum’un 2001 yılı Çalışma Programı ve Bütçesi, 41. Genel Kurulun almış olduğu kararlar doğrultusunda uygulamaya konulmuştur.
Yaşanan ekonomik krize rağmen Kurum, 2001 yılında sergilediği performans ile hedeşerini yakalamış ve aşmıştır.
2001 yılı Nakit Bütçesi uygulaması % 17,6 oranında fazlayla 681,2 trilyon lira olarak gerçekleşmiştir.
Nakit Bütçesinin 66,6 trilyon lirayla % 9,8’ini yasal yardımlar ve işletme giderleri; %54,9 trilyon lirayla % 22,7’sini sosyal yardımlar ve gelir amaçlı yatırımlar; 2,8 trilyon lirayla % 0,4’ünü çeşitli harcamalar; 456,9 trilyon lirayla % 67,1’ini şnansal yatırımlar teşkil etmektedir.
Kurum’un Kuruluş Yasası gereği yapmak zorunda olduğu yasal yardımlar 2001 yılında 55,6 trilyon liraya ulaşmıştır.
Bu kapsamda olmak üzere;
3,011 üyeye 35,9 trilyon lira emeklilik ve ek yardım,
312 üyeye 2,3 trilyon lira ölüm yardımı, 221 üyeye 1,4 trilyon lira maluliyet yardımı,
322 üyeye 187,4 milyar lira aidat iadesi yapılmıştır.
Kârpayının kârpayı uygulamasına 2001 yılında da devam edilmiş ve bunun sonucunda, 2000 yılına ait kârpayını almadan emekliye ayrılan üyeler için 2001 yılı içinde 172,1 milyar lira kârpayının kârpayı ödemesi yapılmıştır.
1996 yılında uygulanmaya başlanan emekli maaşı sistemine ilgi sürmüştür. Bu çerçevede, 2001 yılı Ağustos ayında emekli yardımı almaya hak kazanarak emekli olan üyelerimizin % 77’si sisteme katılma yönünde tercih kullanmışlardır.
Sistemdeki üye sayısı yıl sonunda 23,555’e ulaşmıştır. 2001 yılında 21,667 üyeye yapılan emeklilik maaşı ödemesi 14,2 trilyon liraya ulaşmıştır.
2001 yılında kendi isteği, ölüm ve pay azaltımı nedenlerinden dolayı emekli maaşı sisteminden çıkan 872 üyeye 1,5 trilyon lira ödeme yapılmıştır.
Ölüm ve maluliyet yardımı limitleri maaş artışlarına paralel olarak artmış ve 2001 yılı yıl sonu itibariyle, en yüksek 22 milyar 203 milyon lira, en düşük 15 milyar 172 milyon lira olarak gerçekleşmiştir.
Biraz önce arz etmiş olduğum üzere, Vakışar kanalıyla yürütülmekte olan borç verme uygulaması sonucunda, Kurum kaynaklı borç verme taleplerinde önemli ölçüde azalma olmuştur.
2001 yılında Kurum’dan 25,169 adet borç verme talebi karşılanmış ve 3,384 üyenin Vakıfbank borçları kapatılmıştır. Bunların karşılığında toplam 19,7 trilyon lira ödemede bulunulmuştur. Bu miktar, serbest fonların % 12,8’ini, sosyal hizmet yardımlarının % 37’sini oluşturmaktadır.
Üyelikte 29 yılını dolduran üyelere sunulan % 80 borç verme hizmeti uygulamasından 281 üye faydalanmış, bu üyelere 2,9 trilyon lira ödeme yapılmıştır.
Konut kredisi limitleri, 41. Genel Kurulda alınan karar gereği, 1 Mayıs 2001 tarihinden itibaren 12,5 milyar lira olarak uygulanmaktadır.
Konut kredisi hizmetinden 2,419 üye yararlanmış ve kendilerine 25,2 trilyon lira kredi verilmiştir.
2001 yılında Ankara-Çayyolu’nda 240 konutun (10. Kısım) inşaatı bitirilerek Ekim ayında üyelere teslim edilmiştir.
Daha önce de belirtildiği üzere
Eryaman I. Etap 688 konut inşa-
atı, ekonomik konjonktürün elverişli olmaması, maliyetlerin yüksek bulunması ve buna bağlı olarak yetersiz üye talebi nedeniyle gerçekleştirilememiştir.
Kurum konut politikası çerçevesinde arsa arayışları sürdürülmüş, mevcut arsaların proje ve güvenlik giderleri ile altyapı çalışmaları için toplam 390,4 milyar lira harcanmıştır.
Sadece KKTC’de faaliyet gösteren Ordu Pazarlarından, bilindiği üzere, orada görev yapan üyelerimiz faydalanmaktadır. Bu hizmet çerçevesinde, Girne Mağazasında mal kredisi, Magosa Toplu Satış ve Depo Birimimizde de Kıbrıs’taki askerî kantinlere mal satış hizmeti sunulmaktadır.
DEVAM EDECEK...
İLGİLİ HABERLER